برگرفته از کنفرانس محمدرضا امیری با عنوان: بررسیسازگاری بین دین و علم
آیا خواندن سنگ قبر باعث فراموشی می شود؟
آیا امیرمومنان گفته ن ناقص العقل هستند؟
نُقْصَانُ عُقُولِهِنَّ:
بعضی ها وجوهی برای این کلام آورده اند و بعضی حتی گفتند این کلام برای حضرت امیر نیست و جعلی است.
در اینجا می خواهیم بگوییم هر کلامی که به نظر ما و عقل ما و عرف ما هم خوانی نداشت سریع آن را رد نکنیم
بعضی مانند سید جعفر مرتضی عاملی تاریخ و زمانی که خطبه گفته شده است را مورد توجه قرار داده اند.
و من خطبة له علیه السلام بعد حرب الجمل فی ذم النساء
امیر المؤمنین علیه السلام این خطبه را پس از جنگ جمل ایراد نموده است.
نهج البلاغة ، خطب الإمام علی (ع)، ج 1، ص 129
سبط ابن جوزی نیز می گوید: امیر المؤمنین این سخن را پس از جنگ جمل گفته است
(تذکرة الخواص: 79)
و از همین رو گفته اند مخاطب این خطبه و کلام عائشه بوده است
و برای همان زمان و مکان بوده است.
بعضی گفته اند: این نقصان عقل برای بعضی از جنبه های تصمیم گیری و قضاوت می باشد که با احساسات خانم ها در تفاوت آمیگدال مغز بین دو جنس می باشد دخیل می باشد.
به خاطر ادامه کلام که می فرمایند:
وَأَمَّا نُقْصَانُ عُقُولِهِنَّ فَشَهَادَةُ امْرَأَتَیْنِ کَشَهَادَةِ الرَّجُلِ الْوَاحِدِ.
بعضی دیگر کلی تر نتیجه گرفته اند و آن را منحصر در احساسات و عواطف نکرده اند و گفته اند: به نسبت نقش ن و مردان در علم می توان همین نتیجه را گرفت.
به طوری که می توانید در در جدول ذیل نوبل های گرفته شده به خصوص در رشته هایی مانند شیمی و فیزیک را با هم مقایسه کنید
آبی کمرنگ برای خانم ها و آبی پر رنگ برای آقایان می باشد
ما در اینجا در صدد آن نیستیم که بگوییم کدام وجه صحیح می باشد بلکه سخن ما با مومنان در این است که هر کلامی که از معصوم صادر شد و مشاهده کردیم چون با عقل و عرف ما قابل انطباق نبود آن را رد نکنیم به حدیث ذیل توجه کنید
از علی بن سوید سائی نقل است که حضرت موسی بن جعفر علیه السلام در نامه ای به او نوشت:
وَ لا تَقُلْ لِما بَلَغَکَ عَنّا أوْ نُسِبَ إلَینا هَذا باطِلٌ و إنْ کُنتَ تَعرِفُ خِلافَهُ فَإنَّکَ لا تَدْری لِمَ قُلنا و عَلَی ایِّ وَجهٍ وَصِفَة؛
درباره ی آنچه(حدیث و سخنی که) از ما به تو رسیده یا به ما نسبت داده شده است، نگو: این باطل و نادرست است؛ هرچند خلاف و غیر آن را بشناسی؛ زیرا تو نمی دانی ما برای چه (آن را) گفته ایم به چه دلیل و خصوصیتی بوده است.
قلت لأبی عبدالله: حعلت فداک إن الرجل لیأتینا من قبلک فیخبرنا عنک بالعظیم من الأمر فیضیق بذلک صدورنا حتی نکذبه، قال: فقال أبو عبدالله: ألیس عنی یحدثکم؟ قال: قلت: بلی. قال: فیقول للیل: إنه نهار، و للنهار: إنه لیل؟ قال: فقلت له: لا. قال: فقال: رده إلینا إن کذبت فإنما تکذبنا. » ( صفار قمی، 1404ق، ص 557، ح3 )
به امام صادق ( علیه السلام ) عرض کردم: فدایت شوم، کسی از سوی شما خبری برای ما می آورد که سینه هامان از بزرگی آن تنگ می شود تا آن جا که شاید او را تکذیب کنیم. امام صادق ( علیه السلام ) فرمود:
آیا از سوی من با شما سخن نمی گوید؟
گفتم: چرا. فرمود: آیا به شب می گوید: روز و به روز می گوید: شب؟
گفتم: نه ( تا این حد )
فرمود: خبر را به سوی ما بازگردان که اگرتکذیب کنی، ما را تکذیب کرده ای.
به عنوان یک نمونه دیگر می توان حدیثی از پیامبر اسلام را ذکر کرد که اموری را نام میبرد که موجب نسیان و کم حافظگی میشود.
وقراءة کتابة القلبور
از آن جمله خواندن نوشته ها روی سنگ قبر میباشد
در ظاهر شاید مسخره بیاید ارتباط فراموشی و کم شدن حاظفه با خواندن نوشته های قبرها
ولی دانشمندان علوم اعصاب تایید کرده اند اطلاعات مزخرف و بیهوده سبب می شود علمکر مغز و حافظه آن آسیب ببینید
آیا تا بحال سعی کرده اید در یک اتاق شلوع و کثیف چیزی رو پیدا کنید؟
همین حرف برای مغز هم صدق می کند
درباره این سایت