رژیم اشغالگر قدس از اساس یک رژیم نژادپرست و قومیتگرا است.
یکی از مفاهیم اساسی در فلسفهی دینی، ی و اجتماعی اسرائیل، نژاد یهود بهعنوان یک قوم برتر است. از این جهت نگاههای قومیتگرایانه، اساس رژیم اشغالگر قدس است.
در این بین نگاههای بیرونی و تعاملات بینالمللی رژیم صهیونیستی نیز بر اساسِ همین نگاههای قومیتگرایانه است که سبب تجزیهگرایی و اختلافافکنی در سایر کشورها میشود.
این رویکرد، نگاههای قومیّتگرایانه را در سایر کشورها تقویت میکند و مانع ایجاد همگرایی و تقویت روحیه و هویت ملی در کشورها میشود.
رژیم صهیونیستی تحقیقات گستردهای برای شناسایی قبائل پشتون در افغانستان و پاکستان که به باور آنها یکی از «ده قبیله گمشده» یهودیان هستند، از طریق مرکز تحقیقات ملی بمبئی در هند آغاز کرده است. از این جهت باید گفت تلاشهایی برای یهودیسازی قوم پشتون در افغانستان و پاکستان جریان دارد.
بر این اساس نهادها و سازمانهای یهودی تماسهای متعددی را با سران قبائل و رهبران پشتون در دو طرف مرز افغانستان و پاکستان انجام دادهاند. تعدادی از سازمانهای غیرحکومتی در اسرائیل مشغول جستجوی قبائل گمشده خود هستند. آنها میگویند که قبایل گمشدۀ یهود در قرن هشتم قبل از میلاد توسط آشوریها اسیر و بعد در سراسر جهان پراکنده شدند ولی هنوز آنها «عادتهای یهودی» خود را حفظ کردهاند.
از جمله عادتهای یهودی عبارتند از: تندروی، تعصب، نژادپرستی (پشتونوالی)، عدم احترام به حقوق زن، به فروش رساندن زنها، خشونت قبیلهای، به نکاح در آوردن خانم برادر بعد از مرگ وی، علاقمندی به قتل و کشتار، حفظ آداب و سنتهای گذشتۀ خود از قبیل لباس، کلاه جالی، رقص عنعنوی مردان در مراسم خوشی و برتریطلبی قومی، که درمیان قبایل پشتونها هنوز حفظ شده است.
این موضوع آنگاه مهمتر میشود که دو نکته مهم را بدانیم:
١- جغرافیای بنیادگرایی افراطی و گروههای تکفیری در پاکستان و افغانستان بر قومیت پشتون منطبق است.
٢- این گروهها رویکرد ضدشیعی دارند. از طرف دیگر شیعیان دشمن رژیم صهیونیستی و مورد حمایت ایران هستند.
برای فهم راهبردهای رژیم صهیونیستی در این منطقه باید به این نکته توجه کرد که اسرائیل از ایجاد و تقویت گروههای بنیادگرای افراطی در جهان اسلام حمایت میکند؛ چراکه این گروهها منافع اسرائیل را تامین میکنند و از طرف دیگر هیچ زحمت و هزینهای برای او ندارند.
سرویسهای اطلاعاتی غرب پس از حمله شوروی به افغانستان، اهداف متفاوتی را در منطقه جستوجو میکردند. یکی از آنها این بود که توجه و انرژی مسلمانان بهویژه اعراب را از مقابله با رژیم اشغالی به جنگ با شوروی سوق دهند. به این ترتیب بود که ائتلاف وهابیت شبهجزیره عربستان با دیوبند شبهقاره هند ایجاد شد و عرب-افغانها در بستر جهادگری شکل گرفتند.
یکی از کتابهای مهمی که در این مورد نوشته شده است، کتاب «افراد یهودی و سران قبیلهای آنها در کردستان (هویت یهودی در دنیای متغیر)» است. این کتاب که مبتنی بر منابع شفاهی جدید است به تجربه و جایگاه موضوعات غیریهودی یهودیان و روابط آنها با رؤسای قبیلهای در مراکز شهری و روستاهای کردستان میپردازد.
نویسنده از انواع و ویژگیهای روابط بین رؤسای قبیلهای کرد (به نام آقاس) و موضوعات و پروتکلهای یهودی آنها پرده برمیدارد. این کتاب حاصل رساله دکتری نویسنده است که با بیش از ۶۰ نفر مصاحبه و سپس تجزیه و تحلیل و طبقهبندی کرده است.
این کتاب با کمک دو دانشمند بزرگ تاریخ کُرد و تاریخ خاور نزدیک استاد «جویس بلو» از پاریس و پروفسور موشه شارون از دانشگاه عبری اورشلیم انجام شده است.
بخش قابل توجهی از تحقیقات به زندگی اقتصادی یهودیان بهویژه بازرگانان، دستفروشان و بافندگان اختصاص یافته است. نویسنده با بررسی تجربه یهودیان کرد در شش مرکز شهری، سه الگوی روابط با کردها را پیشنهاد میکند. یهودیان کرد بهمدت چند نسل در بین کردهای مسلمان زندگی میکردند. بر این اساس نویسنده از تجربه یهودیان کردستان سه سازوکار دفاعی را بیان میکند که جوامع و رهبران یهود از آن استفاده کردهاند.
قوم کرد یکی از اقوام مهم خاورمیانه است که در سه کشور مهم ایران، عراق و ترکیه حضور دارد. یکی از مسائل مهم منطقه ایجاد کشور مستقل کردستان است. گرایشات قومگرایانه در میان کردها بسیار قوی است و این منطقه بهویژه کردستان عراق از مهمترین پایگاههای رژیم صهیونیستی در منطقه است. استقلال کردستان عراق توطئهای عبری-غربی بود که به شکست منجر شد.
درباره این سایت